IJsberg verandermanagement Bewerk deze pagina Print deze pagina

De IJsberg van verandermanagement van Wilfried Krüger is een sterke visualisatie van wat betwistbaar de essentie is van verandering in organisaties namelijk het behandelen van barrières.

De bovenkant van de ijsberg
Volgens Krüger overwegen vele veranderingsmanagers slechts de bovenkant van de ijsberg: Onder de oppervlakte van de ijsberg
Maar onder de oppervlakte van het water zijn er nog twee extra dimensies van het Veranderingsmanagement en van de implementatie:
  • Het Management van Percepties en Geloven
  • Macht en Politiek Management
Welke soort barrières zich voordoen hangt af van:
1. het soort Verandering
  • alleen harde dingen (informatiesystemen]]]]]]]]]], processen) raken „slechts“ de oppervlakte,
  • de zachte dingen (waarden, denkrichtingen en mogelijkheden) zijn diepgaander.
2. de toegepaste Veranderings StrategieMensen die betrokken zijn bij Verandering

Tegenstanders
hebben zowel een negatieve algemene houding ten opzichte van verandering als een negatief gedrag naar deze bepaalde persoonlijke verandering.
Zij moeten door Management van Percepties en Overtuigingen worden gecontroleerd om hun meningen zo ver mogelijk te veranderen.

Promotors aan de andere kant, hebben zowel een positieve generieke houding ten opzichte van verandering EN zij zijn positief over deze specifieke verandering voor henzelf. Zij halen voordeel uit de verandering en zullen deze daarom steunen.

Verborgen Tegenstanders hebben een negatieve generieke houding ten opzichte van verandering, hoewel zij de verandering op oppervlakkig niveau schijnen te steunen („Opportunisten“). Hier is Management van Percepties en Geloven noodzakelijk om hun houding te veranderen, ondersteund door informatie (Issue management).

Potentiële Promotors hebben een generieke positieve houding ten opzichte van verandering, maar om bepaalde redenen zijn zij (nog) niet overtuigd van deze bepaalde verandering. Macht en Politiek management schijnt in dit geval passend te zijn.

Omgaan met verandering
Krüger zegt dat het algemene management een permanente taak en uitdaging heeft om met verandering om te gaan.
Oppervlakkig Issue Management kan alleen resultaten op een niveau bereiken dat consistent is met de acceptatie die onder de oppervlakte ligt.
De basis van change management ligt in zowel de interpersoonlijke als in de gedragsdimensie en in de normatieve en culturele dimensie, en is onderworpen aan macht en politiek management en aan het management van percepties en geloven.

Boeken over ijsberg verandermanagement

CoverTitelAuteur
Verandermanagement met behulp van TOGAFVerandermanagement met behulp van TOGAFPieterse Ruud
VerandermanagementVerandermanagementHenk Kleijn
VerandermanagementVerandermanagementTanja van den Akker
Essenties van verandermanagementEssenties van verandermanagementMarco de Witte
De top van de ijsbergDe top van de ijsbergDavid Hutchens
Actiepakket verandermanagement van 10 boekenActiepakket verandermanagement van 10 boekenPeter Senge
Hollandse Meesters in Management: de ideeŽn van Willem Mastenbroek over verandermanagement en onderhandelenHollandse Meesters in Management: de ideeŽn van Willem Mastenbroek over verandermanagement en onderhandelenHarry Starren

© Frank Woutersen 2009 - 2017  - Industrial IT Industriele Automatisering